Buscar

Pages

السلام Pictures, Images and Photos

Saksikanlah Kebenaran

Kebenaran dalam mengimani Allah, MalaikatNya, Kitab Suci, Rasulullah, hari akhir, qada dan qadarNya. Kebenaran dalam enam ; rukun iman.

Kebenaran tampak pula pada syahadat, Allah ialah Tuhan, Muhammad sang Rasul teladan. Kebenaran shalat ; Subuh, Zuhur, Ashar, Maghrib dan Isya. Kebenaran pun terpetik pada perintah puasa ramadhan. Kebenaran pula pada perintahNya untuk zakat dan hadiri diri di kota Al-Mukaramah dalam rangka berhaji. Kebenaran meliputi yang lima ; Rukun Islam.

Kebenaran tampak pada perintahNya dalam rangka penjagaan kehormatan; tutup aurat bagi muslimin dan muslimat. Dari kepala sampai kaki kecuali muka dan telapak untuk perempuan, dari pusar hingga lutut untuk lelaki.

Kebenaran dalam kesungguhan usaha akan berhasil, kebenaran jika kesabaran dalam segala ihwal kan berbuah keberuntungan, kebenaran dalam penitian jalan maka kan sampai tujuan.

Kebenaranpun meliputi kalimat indah basmallah sebagai pembuka segala kegiatan agar keberkehan dan kebaikan memancar daripadanya. Kebenaran menutup segala amal yang diniatkan ibadah hadir ketika hamdalah terucap.

Kebenaran Nabi Muhammad saw dalam menyampaikan risalahnya kepada umat dengan segala sifat utama nan mulia. Kebenaran debat si Ibrahim pada Namrudz saat berucap, Tuhanku menerbitkan matahari dari timur, maka terbitkanlah ia dari Barat, maka terbungkamlah raja kejam itu. Kebenaran cinta ‘Ali pada Fathimah, mengalah atau mengambil kesempatan, yang pertama pengorbanan, yang kedua keberanian. Kebenaran Maryam melahirkan Isa, nabi yang pada waktu bayi bias bicara jelas sekali.

Kebenaran binasanya Lahab dan isteri, di abadikan dalam surah tersendiri. Kebenaran tenggelamnya sang tirani Fir’aun di laut merah, hingga jasadnya bias ditemui sebagai mumi, memperlihatkan bahwa azab Allah memang nyata dan tidak luput sama sekali.

Kebenaran adalah kebahagiaan ; bahagia di saat terbaca ayat-ayatNya, bahagia ketika dituntutNya untuk berbuat mulia, bahagia dikala saling nasihat dan berbagi kebaikan dengan sesama.

Kebenaran dalam bakti pada orang tua, mengasihinya, mamatuhi perintah baiknya, menjaganya di kala mereka telah renta.

Kebenaran pada sucinya pernikahan di atas bahayanya budaya pacaran. Kebenaran pahala setelah kehalalan atas dosa di atas kemaksiatan.

Kebenaran membawa peradilan di setiap sudut negeri. Kebenaran membuncah ketika para penguasa mendengar keluh rakyatnya walau itu menyakitkan telinga. Kebenaran tentang perlunya mematuhi syari’at islam dalam segala hukum yang tersedia.

Kebeneran adalah keseimbangan, antara dunia dan akhirat. Kebenaran adalah keindahan surga dan bengisnya neraka.

Kebenaran menuntut manusia untuk berjuang atas namanya. Semoga muslimin dan muslimat senantiasa menggoreskannya walau hanya di atas pelepah kurma atau kelapa.

"Sesungguhnya Kami benar-benar telah membawa kebenaran kepada kamu tetapi kebanyakan di antara kamu benci pada kebenaran itu" (Az-Zahukruf : 78)

0 comments:

Posting Komentar